Føl dig bedre tilpas på kun 15 minutter

Føl dig bedre tilpas på kun 15 minutter

Livet er for kort til at gå rundt og være trist eller utilpas. Vi lever kun én gang, og det er med at få det bedste ud af det. Selv i små stressede situationer, så er det super vigtigt at man stopper op og er ved bevidsthed. Dette gavner både dig selv, og dit helbred, men det gavner også din omgangskreds og familie. Her får du x gode råd til hvordan du kan føle dig bedre tilpas på kun 15 minutter.

1. Kom udenfor

Tag en kort periode hvor du stopper op og lige lukker øjnene. Tøm dit hoved for tanker. Det lyder krævende og umuligt. Men det er ganske simpelt: Sæt ned ned og vær stille. Luk øjnene, fokusér på din vejrtrækning. Bliver du du distraheret, så bliv ved med at fokuser på din vejrtrækning. Når det er gjort, vil du føle dig mere positiv og tålmodig.

2. Kom udenfor

Gå udenfor for et par minutter for at få noget frisk luft. Skinner solen, så sæt dig ned og nyd solens stråler i ansigtet. Naturen er en god måde at få ny energi på, det forbedrer din hukommelse og lindrer angst.

3. Grin

Ring til din ven der altid kan få dig til at grine, eller læs en joke på nettet, se et videoklip på youtube mm. At grine løfter ens humør, stimulerer dit hjerte, lunger og dine muskler. At grine får din hjerne til at slappe af og skaber endorfiner. 

4. Tænk på alt det gode

Tag en pen og noget papir og skriv nogle ting som du er taknemmelig for, som er sket på dagen, eller for nylig. Tænk på din kæreste, hvis du har sådan en. Tænk på noget der er gået godt i løbet af ugen, tænk på nogle postive ting der er i dit liv lige nu og her. Personer som er gode til at se det positive i livet, bliver mindre stresset. 

5. Send positive tanker

Øv dig i at sende positive og gode tanker til en du kender. Det kan være en nær ven, et familiemedlem, en kollega, eller måske en du hilste på i supermarkedet. Tænk på personen i dit hoved, send dem gode og positive tanker til vedkommende, om et godt helbred og glædestanker. Denne øvelse gør dig mere tryg i og tilfreds med dig selv og dit liv.

6. Gå en tur

Ligesom at gå udenfor i naturen, så bind dine sko og gå en tur. Gå en tur i nabolaget eller i skoven, hvis det er inden for rækkevide. En gåtur i det fri vil give dig mere rare tanker, minimere din stress og angst, og du vil mærke en forbedring i dit humør. En gåtur kan sågar give mere kreativitet. 

7. Hør musik

På med høretelefonenerne eller skru op for anlægget og hør noget musik der gør dig glad. Når du hører glad musik, vil du blive øjeblikkelig glad, du vil fokusere på musikken, samt minimere din stress. Musik kan kurere rigtig mange ting, det påvirker humør, stress, angst, og smerter mm. Hører du musik og får lyst til at danse, så gør det. Det vil bare få dig til at føle dig endnu bedre tilpas.

8.  Fix dine hængepartier

Har du mange ting i baghovedet, som du burde have ordnet for længst? Det behøver ikke at være nogen store ting, det kan være at få skiftet den pære i lampen i hjørnet, så hængt det billede op på væggen, skriv en postkort tilbage til faster Karen i Amerika. Følelsen af at man er i udvikling og får ordnet nogle praktiske ting, som har irriteret én længe, giver en rar følelse i kroppen. Det giver selvtillid, glæde og minimere din stress. 

9. Hold vennerne ved lige

Er du også typen der snakker om at tage en kop kaffe med veninden du ikke har set længe, men aldrig får det gjort? – Gør det. Ring til vennen/veninden og arranger et møde, for at indhente det forsømte. At skabe nye kontakter eller vedligeholde gamle venner, giver dig selvitillig og skaber glæde i din hverdag. Gode bekendskaber og venner, samt en god familie gør én glad. 

10. Spis sunde snack

Får at føle dig hurtigt bedre tilpas kan du prøve at spise nogle sunde snacks. Appelsiner er højt på vitamin C, som er godt for immunsystemet. Nødder som valnødder, pistacie eller mandler er fattig på omega-3 fedtsyre og er godt imod stress. En skål havregryn hvid toast styrker din hjerne og hjælper på humøret. 

11. Gør en god gerning

At få en total optur kan gøres ved at donere nogle ting eller penge til en organisation eller til rødekors henne på hjørnet fx. Mulighederne er mange, og det vil hjælpe øjeblikkeligt på humøret. Det kan også være små tjenester, som at hjælpe en ven med at flytte, hjælp dine mindre søskende med lektierne, eller gør dagens gode gerning. 

12. Tal godt om dig selv

Det lyder måske helt tosset, men prøv at stille dig hen foran spejlet. Kog på dig selv, studér dig selv, og kig på alle de ting du er tilfreds med på dig selv. Tal gerne til dig selv, højt, da det vil booste din selvtillid og gøre dig tilfreds med dig selv. Synes du, at din krops holdning er dårlig og at du går og står som en gammel dame på 80 år, så invester i holdningskorrigerende tøj og se en forbedring i din holdning efter få uger. Det vil fremhæver din holdning og øge din selvtillid yderligere.  

Disse ovenstående punkter, er ting der på kort tid kan gøren forskel på dit humør og din situation. Det kræver ikke det vilde og det vil på sigt gavne dig og dit helbred, hvis du bliver bedre til at tage dig tid til små ting i en stresset hverdag. Stress ses hyppigere i den danske befolkning, og derfor er det ekstra vigtigt at vi tager os tid til os selv. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *